Analiza dnevnika

RTRS/BNTV: AVNOJ je nelegalno zasjedanje brđana

Piše: Gordana Katana

Milorad Dodik je iz večeri u večer glavni lik RTRS-ovog Dnevnika 2. Što se tiče regiona, on je apsolutni rekorder po količini prostora koja mu se posvećuje u centralnoj informativnoj emisiji javnog servisa. BN TV više je pažnje posvetila životu nego političkim križaljkama

RTRS: TRAJNO POSLUŠNI TELALI SNSD-a
26.novembar – 2. decembar

REAKCIJE NA REAKCIJE: Iscrpno izvještavanje javnosti o formiranju parlamentarne većine u Dnevniku 2 zamijenile su konsultacije predsjednika RS-a oko imenovanja mandatara za sastav nove Vlade bh. entiteta Republika Srpska. Od srijede do nedjelje ova tema bila je u samom vrhu centralne informativne emisije. Iako sam proces konsultacija u konstelaciji političkih snaga u RS-u nije ponudio nikakvo iznenađenje, u Dnevniku 2 (urednik Momčilo Ostojić) od 26. novembra reporter je potpuno nepotrebno prenio suštinu događaja, da bi ga kasnije tek uz tonske izjave predsjednika RS-a Milorada Dodika novinarka Nada Veletić ponovo prezentirala.

O istom događaju, samo s drugim političkim subjektima, 27. novembra (ponovo urednik Momčilo Ostojić) izvještavali su reporter i dva novinara. Ista praksa nastavljena je do 30. novembra, kada je saopšteno ime mandatara. Polovina navedenog  Dnevnika (urednik Siniša Mihailović) posvećena je tom događaju i reakcijama na njega. Samom imenovanju mandatara posvećeno je gotovo sedam minuta, a u nastavku više mjesta od reakcija opozicije posvećeno je Dodikovim reakcijama na reakcije.

RASPIRIVANJE NETRPELJIVOSTI: Javnost je u Dnevniku 2 tokom monitorisanog perioda jednako podrobno izvještavana i o referendumu o opozivu načelnika opštine Kotor Varoš.

Cijelom događaju dat je poseban značaj isključivo zato što je načelnika, člana SNSD-a, opozvala opozicija čiji je dio i Stranka demokratske akcije. To je po nalogu uredništva Javnog RTV servisa RS-a bio dovoljan razlog da novinari Ljubica Kovačević (27. novembar i 1. decembar), Tanja Blagojević (28. novembar), te Dalibor Vučanović (30. novembar) iskoriste jedan, za RS već uobičajen proces, za raspirivanje ne samo političke nego i međuetničke netrpeljivosti. Bošnjaci u toj opštini jasno su markirani  kao glavni krivci za opoziv načelnika Kotor Varoša.

Kao loš primjer iz monitorisanog perioda svakako treba izdvojiti i izvještavanje o uvođenju prinudne uprave nad Bobar bankom. Iako je riječ o aferi koja je uzdrmala i bankarski i finansijski sektor RS-a, ali i budžet ovog entiteta, novinarka Branka Kukolj (Dnevnik 2, 28. novembar, urednik Jasenko Todorić) cijeli slučaj očigledno relativizira. Ona pokušava da umanji negativne efekte slučaja tako što ističe da će građanima osigurani depoziti do 50.000 KM biti isplaćeni. Istovremeno, u prilogu nije spomenuto da je uvođenjem prinudne uprave dovedeno u pitanje funkcionisanje preduzeća vezanih za Bobar banku, kao i da se ne zna na koji način će biti budžetu RS-a vraćen novac deponovan u toj banci.


NELEGALAN SKUP BRĐANSKOG POKRETA: Kratko prijatno iznenađenje da je svoje mjesto u Dnevniku 2 našlo i podsjećanje na 29. novembar, Dan republike SFRJ, bilo je zaista kratkog daha. Novinar Vladimir Mučibabić, koristeći kao sugovornike istoričare iz Beograda Čedomira Antića i Momčila Pavlovića, Drugo zasjedanje AVNOJ-a javnosti je predstavio kao “nelegalan skup pripadnika brđanskog pokreta koji su bili pobjednici”. Urednik ovog dnevnika (29. novembar) je Siniša Mihailović, koji je kroz svoje političke emisije odavno pokazao nesklonost prema svim tekovinama NOR-a i antifašizma na ovim prostorima.

DOBRA PRIČA VLADIMIRA VEKIĆA: Tek jedan prilog tokom ovog perioda odskočio je od političke obojenosti i monotonije Dnevnika 2 RTRS-a. Novinar Vladimir Vekić obišao je neka od područja s kojih je izvještavao tokom majskih poplava. Tako smo u nepretencioznoj, ali reportažno dobro urađenoj priči saznali i da je krava, čija je slika obišla svijet kad je spas pronašla na balkonu kuće, živa i zdrava i čeka potomstvo.

PLUS SEDMICE

Prilog Vladimira Vekića o životu ljudi na područjima pogođenim majskim poplavama.

MINUS NEDJELJE

Nepotrebno i preveliko davanje značaja referendumu za opoziv načelnika opštine Kotor Varoš. RTRS se tako po ko zna koji put neprofesionalno stavio u ulogu glasnogovornika SNSD-a. Daleko veća zamjerka od toga je raspirivanje etničke netrpeljivosti za kojom su novinari posezali fokusirajući navodnu odgovornost za opoziv načelnika na odbornike SDA u lokalnoj skupštini, te građane bošnjačke nacionalnosti koji su izašli na referendum.

Ocjena: 2

 

 

 

BN TV: HLJEB VAŽNIJI OD POLITIKE
26.novembar – 2. decembar

Da politika ne mora nužno biti glavna tema centralne informativne emisije potvrdio je i Dnevnik 2 BN TV-a Iako su svi ključni politički događaji bili u vrhu vijesti Dnevnika 2, a gledaoci imali mogućnost čuti i vidjeti stavove svih relevantnih faktora, temama od interesa za građane posvećen je najveći dio prostora.

Anđelka Marković je u dnevniku od 26. novembra dobro obradila temu o poskupljenju brašna, s fokusom na činjenice koje su do toga dovele i lančanu reakciju poskupljenja drugih namirnica. S tim prilogom urednik Slobodan Durmanović povezao je izvještaj novinara Vladimira Kovačevića o padu kupovne moći građana.

Za razliku od RTRS-a, BN TV je imala analitički pristup problemu uvođenja prinudne uprave u bijeljinskoj Bobar banci. Novinarka Tijana Simović, u dnevniku od 27. novembra (urednik Slobodan Durmanović), u svom izvještaju sagledala je sve posljedice koje bi eventualni stečaj ove banke mogao izazvati po privredu, štediše i javne finansije RS-a.

BN TV u Dnevniku 2 nastavlja s praksom ukazivanja na probleme ljudi pritisnutih svakojakim nedaćama. Novinarka Milena Mitrović je 27. novembra otvorila priču o bolesnoj djevojčici iz Bijeljine i njenoj samohranoj, nezaposlenoj majci. Apel za pomoć upućen javnosti urodio je plodom. BN Televizija je rođendan djevojčice u bolnici takođe propratila, a i građani su svojim prilozima barem djelimično ublažili sumornu svakodnevicu te male porodice.

Srbija je u fokusu bila kroz deklaraciju Sabora Hrvatske i EU Parlamenta zbog puštanja na slobodu haškog optuženika Vojislava Šešelja. Svoj prostor u Dnevniku 2 konačno su našla i dešavanja u Federaciji BiH. BN TV pratila je pripreme oko vanrednog kongresa SDP BiH, ali i novih protesta radnika u Tuzli.

PLUS NEDJELJE

Prilog novinarke Milene Mirović o bolesnoj djevojčici iz Bijeljine.

MINUS NEDJELJE

Najava iz Dnevnika 2, 30. novembra (urednica Suzana Rađen-Todorić). Prezenter  ističe “gaf predsjednika SAD-a Baraka Obame koji je Dan državnosti BiH čestitao predsjedavajućem predsjedništva BiH Mladenu Ivaniću koji taj praznik ne priznaje”. Bez navođenja ko komentariše čestitku američkog predsjednika, u prilogu se podcrtava da se “to ocjenjuje kao diplomatski incident”.

Ocjena 6

 

 

                        Komparativna analiza

RTRS nema toliko loše novinare koliko ima lošu uređivačku politiku. Stoga novinari postaju tek puko oruđe u rukama urednika i politike, potpisujući neprofesionalne uratke. Ova tvrdnja zasniva se na praćenju rada istih ljudi kada izvještavaju o, za RTRS i SNSD važnim političkim temama i onim koji prema ocjeni uredništva nemaju taj karakter. Najočitiji je primjer takve oscilacije od grubog navijačkog pristupa do dobre reportaže pokazao novinar Vladimir Vekić.

Navoditi kako je Milorad Dodik iz večeri u večer “glavni lik” Dnevnika 2 gotovo da je izlišno. Osim da je, što se tiče regiona, apsolutni rekorder po količini prostora koja mu se posvećuje u centralnoj informativnoj emisiji javnog servisa. Za razliku od RTRS-a, BN TV, ne umanjujući značaj politike i interes javnosti za nju, sve više vremena odvaja za brojne goruće teme iz oblasti ekonomije, finansija i socijalne problematike.

Preuzeto sa Analiziraj.ba

(zurnal.info)



Pročitajte više tekstova sa pojmovima:

Gordana Katana, Analiza dnevnika