Mediji

Televizija mora biti i režimska i gledana

ljiljana kovačević

U dubokoj sjeni krupnih političkih tema, poput usvajanja odluke o raspisivanju referenduma, čiji je krajni cilj rušenje državnog Suda i Tužilaštva BiH, i pokušaja kompromitovanja Obavještajno bezbjednosne agencije i SIPA, objavljivanjem spiska od pet hiljada navodno ilegalno priluškivanih mobilnih telefona građana, vladajuća kasta međusobno vodi rovovsku borbu za prevlast nad medijima pod svojom kontrolom.

U poslednjih petnaestak dana tako su smijenjeni glavni i odgovorni urednik Informativno-političkog programa Radio-televizije RS (RT RS) Draško Ignjatić i dosadašnji glavni i odgovorni urednik Srpske novinske agencije (SRNA) Dubravka Blagojević. Ignjatić, koji je više od deceniju brižno i odano izvršavao sve zadatke koje su pred njega postavljali politički nalogodavci, premješten je za urednika Multimedije RT RS-a, gdje će sada brižno i odano moći da uređuje stranice Teleteksta.

IZ PEČATA NA EKRANE

Prema informacijama kojima raspolaže “Žurnal”, uloga Ignjatićevog nasljednika ponuđena je Gordani Cimeši, koja je to odbila, a kao novi šef IPP-a pominje se Dubravka Gajić, sadašnja urednica magazina “Pečat”. Izvori iz RT RS-a navode da bi bez funkcije uskoro mogla ostati i direktorica programa televizije Mira Lolić-Močević, a sve zbog ogromnog pada gledanosti koji poslednjih mjeseci bilježi RT RS. U banjalučkim novinarskim krugovima kao vic se prepričava rasprava između Mire Lolić-Močević i Dragana Davidovića o gledanosti RT RS-a, koji mjesecima dobro kaska za BN-om, ATV-om i PINK-om. Braneći se od napada generalnog direktora Lolić-Močević je ustvrdila kako RT RS “ne može biti i režimska i gledana”, na šta joj je Davidović odgovorio - “biće i režimska i gledana”.

Gotovo u isto vrijeme dešava se prevrat u SRNI. Nadzorni odbor agencije u prošli petak održava telefonsku sjednicu i donosi odluku da smijeni Dubravku Blagojević i na njeno mjesto ustoliči Milicu Džepinu, novinarku iz banjalučkog dopisništva agencije. Džepinine kolege iz redakcije tvrde da je ona zaljubljenik u lik i djelo Milorada Dodika, što joj je bila najveća referenca za uredničko mjesto. Po svim ostalim kriterijima, ona ne bi mogla da postane v.d. glavnog i odgovornog urednika, jer ih, jednostavno, ne ispunjava.

Za Džepinin novinarski uspon, kako tvrde izvori iz agencije, najviše je zaslužna Vera Sajić, šef vladinog Biora za odnose s javnošću, koja je organizovala telefonsku sjednicu Nadzornog odbora SRNE, čiji je jedan od članova. Kolegama iz NO, predsjedniku Siniši Kurtešu i drugom članu Jovici Cvetkoviću, saopštila je da je naređenje o smjeni u SRNi stiglo od glavnog šefa i da promptno mora biti provedeno u djelo. Rečeno učinjeno. Kurteš, koji je član još nekoliko nadzornih odbora i uz to asistent Nikole Špirića na Ekonomskom fakultetu, te Cvetković, nekadašnji novinar na bijeljinskom Bobar radiju i uz to član najviših organa SNSD-a, odmah su potvrdili odluku “odozgo”. Dan kasnije, Sajićeva je o odluci NO, takođe telefonom, obavijestila dotadašnju urednicu Dubravku Blagojević i direktora SRNA Jovu Labusa, koji je ranije, saznavši da se sprema i njegova smjena, podnio ostavku na tu funkciju. Njega će, kako se saznaje, zamijeniti Milan Ljepojević, Dodikov lični biograf i tvorac navodnog bestselera “Dodik čuvar Srpske”.

POMAGAJTE DRUGOVI

Prema dobro obaviještenim izvorima, smjene čelnih ljudi u SRNI posljedica su namjera ljudi iz Dodikovog medijskog ešalona, prije svih Pere Simića, Biljane Bokić, Vere Sajić i Rajka Vasića, da u potpunosti ovladaju entitetskom agencijom i oslabe uticaj koji na rad agencije ima aktuelni generalni direktor RT RS-a Dragan Davidović. Davidović je ranije bio direktor SRNE i, kako se tvrdi, još ima veliki uticaj na uređivački i novinarski kadar agencije. Osim toga, vrh RS ima ozbiljne namjere da sjedište agencije preseli iz Bijeljine u Banjaluku, čemu se protivi najveći broj članova redakcije, koji su u proteklim godinama u Semberiji pronašli krov nad glavom.

Dovedeni pred svršen čin, urednici i novinari SRNA, pristaše starog rukovodstva, odjednom su se prisjetili postulata o profesionalnom i nezavisnom novinarstvu, tražeći od najviših zvaničnika RS da ih zaštite od protivzakonitog djelovanja Nadzornog odbora agencije, čije su postupke uporedili sa onima Pedija Ešdauna, kada je u samo jednom danu posjekao 60-tak funkcionera SDS-a.

“Obraćamo vam se kao članovima osnivača SRNE i samim tim kao svojim poslodavcima zbog problema koje je prouzrokovao Nadzorni odbor SRNE, koji u ime Vlade rukovodi agencijom”, navodi se u pismu upućenom Miloradu Dodiku, Aleksandru Džombiću i Igoru Radojičiću.

Uzaludno se obraćajući na ove adrese, sa kojih su, nema dileme, aminovane smjene u SRNI, novinari agencije pozivaju na preispitivanje Nadzornog odbora i ukidanje prakse održavanja telefonskih sjednica, poručujući kako se svaki NO “mora ponašati u skladu sa činjenicom da je SRNA nacionalna agencija sa posebnim statusom, a ne privatna firma”. Zakašnjela pamet i otpor osuđen na propast, jer su očito zaboravili da su odavno postali novinari u službi ljudi koji Republiku Srpsku doživljavaju svojom privatnom firmom.

(zurnal.info)